INTERVIU Fernando Pierri, CCO Ebury: Vânzarea în străinătate ar trebui să fie posibilă și accesibilă oricărei companii românești

Pentru a-și susține creșterea, companiile românești ar putea lua în considerare extinderea afacerii prin comerț electronic transfrontalier, însă în multe cazuri vânzarea pe piețele internaționale devine inaccesibilă. Din acest motiv, fintech-ul Ebury vine cu soluții pentru a ajuta retailerii să-și dezvoltate business-ul pe noi piețe prin comerțul electronic. În interviul următor, Fernando Pierri, Chief Commercial Officer în cadrul Ebury, ne-a prezentat principalele avantaje ale comerțului electronic transfrontalier și ce presupune procesul de extindere a vânzărilor pe piețele externe.

Care sunt principalele beneficii ale comerțului electronic transfrontalier în opinia dumneavoastră? Care este impactul asupra consumatorilor? Dar în ansamblu pentru întreaga economie a țării?

În timp ce retailerii brick-and-mortar tind să devină din ce în ce mai mari prin consolidări și fuziuni, puterea de negociere a comercianților mai mici este în scădere. În plus, comercianții mai mari tind să descurajeze listarea articolelor mai sofisticate sau personalizate pe platformele lor de comerț electronic, în favoarea producției în masă și a reducerii costurilor.

Însă stimularea producției de masă și țintele de reducere a costurilor nu ar trebui să aibă drept consecință eliminarea retailerilor mai mici, care oferă produse și servicii personalizate. Acești retaileri pot aduce o valoare adăugată suplimentară în economie și, mai important, pot ajuta afacerile de familie să reușească și chiar să conserve valorile artistice și tradiționale. Nu în ultimul rând consumatorii pot avea un avantaj suplimentar important pentru că pot avea acces la mai multe bunuri și servicii.

Din fericire, platformele de e-commerce tind să fie cele mai „democratice” canale de vânzări de retail, folosind tehnologia pentru a oferi consumatorilor o mai mare diversitate de bunuri și servicii, prin simplificarea unor bariere de intrare și accesul retailerilor și alte piețe (de exemplu, în țările învecinate). 

Potrivit McKinsey 2022 Global Payments Report, ecosistemele de comerț digital cresc vertiginos, mai ales pe piețele emergente. În plus, comercianții mai mici tind să evite să lucreze cu băncile, deoarece tot mai multe fintech-uri oferă soluții financiare încorporate în platformele lor, într-un mod mai ușor de accesat, complet digital, mai flexibil și mai rentabil. Într-un studiu dedicat pieței de fintech europene, McKinsey a mai concluzionat că, pe lângă modernizare și creștere, fintech-ul îmbunătățește și satisfacția clienților, beneficiind de avantajul utilizării noilor tehnologii și mai puțin de moștenirea vechilor sisteme.

FinTech Futures a observat că multe dintre băncile mari au tendința de a reduce locurile de muncă, urmărind retragerea de pe anumite piețe și segmente, în timp ce, așa cum a observat și EY în raportul privind adoptarea fintech-urilor, aceste instituții financiare nu numai că înlocuiesc băncile care se retrag, ci chiar cuceresc noi segmente de piață mai puțin deservite, cum ar fi comerțul electronic.

Pentru vânzătorii din comerțul electronic, Ebury oferă conturi de colectare în moneda locală a piețelor de desfacere, rate de schimb competitive, inclusiv între perechile valutare care sunt evaluate ca fiind exotice de către bănci și facilitează plățile într-o gamă largă de valute, ajutând în același timp vânzătorii să gestioneze riscul de volatilitate valutară.

Sunt companiile pregătite pentru a efectua tranzacții în comerțul electronic transfrontalier? Ar trebui să fie scump?

Vânzarea în străinătate ar trebui să fie posibilă și accesibilă oricărei companii românești care dorește să exporte produse, dar și pentru comercianții din alte țări care vin cu o ofertă atractivă pentru piața românească. Comercianții sunt tot mai informați cu privire la cele mai recente evoluții ale pieței de e-commerce, deoarece astfel de soluții care le susțin creșterea în timp și îmbunătățesc profiturile, devin din ce în ce mai accesibile.

Care sunt principalele constrângeri atunci când se tranzacționează în străinătate în aceste zile?

De obicei, costurile sunt descurajatoare pentru mulți comercianți, mai ales dacă se confruntă cu conversie valutară dublă, intervine un timp lung de așteptare pentru încasarea fondurilor sau se percep comisioane mari de plată sau de administrare a contului în valută, care reduc semnificativ marjele de profitabilitate obținute prin intermediul comerțului electronic, odată cu extinderea pe piețele din străinătate. Dar aceste dificultăți pot fi gestionate, iar costurile pot fi optimizate.

Atunci când marjele sunt înguste, fiecare procent pierdut, din conversia valutară de exemplu, ar putea descuraja antreprenorii să vândă pe piețele străine și, în consecință, să limiteze dezvoltarea afacerilor în această direcție. Chiar dacă o companie românească deține un cont și poate încasa direct în valută într-o bancă românească, în practica, prin politicile platformelor de e-commerce, de cele mai multe ori se va confrunta cu o conversie valutară dublă și întârzieri semnificative în colectarea fondurilor.

Companiile de fintech precum Ebury au înțeles aceste probleme și pot oferi în prezent atât conturi de colectare în toate monedele relevante și încasări mai rapide din vânzările e-commerce, cât și rate de schimb foarte competitive și comisioane de plată reduse.

Puteți explica de ce un vânzător se confruntă cu această situație în comerțul electronic transfrontalier?

Există o procedură de decontare standard a platformelor de e-commerce globale, de exemplu Amazon. Transferul de bani în contul vânzătorului necesită verificări speciale din partea platformelor și, de cele mai multe ori, moneda de decontare este aleasă automat pe baza codului de țară al contului IBAN. Deci, chiar și atunci când contul de colectare este în valută, întrucât este recunoscut de sisteme ca fiind deschis la o bancă din România, fondurile sunt convertite în lei. Mai departe, întrucât contul bancar este într-o altă monedă, banca trebuie să convertească fondurile înapoi în moneda contului (ex. EUR, USD, HUF etc.). Mai mult decât atât, regulile nu sunt unitare, ci fiecare marketplace are propria sa politică și termene de plată, în ceea ce privește decontarea fondurilor, respectiv marjele de schimb valutar pe care le aplică. Acesta este motivul pentru care gestionarea diferitelor costuri si politici la vânzarea pe mai multe platforme cu reguli diferite de decontare, devine o adevărată provocare pentru comercianți.

Companiile de comerț electronic din România pierd uneori o parte semnificativă din marja lor de profit cu marjele de schimb valutar și costurile cu administrarea încasărilor. Nu este surprinzător că acest lucru le descurajează să se dezvolte și să crească prin vânzarea în străinătate. Însă, aceasta nu ar trebui să fie o limitare deoarece piețele externe sunt cu adevărat deschise și toată lumea ar trebui să aibă acces nelimitat la aceste piețe pentru a câștiga noi clienți.

Soluția ar părea să fie deschiderea unui cont bancar în țara străină unde are loc vânzarea, dar înrolarea unei persoane juridice din România în străinătate – în special a unui IMM – este printre cele mai costisitoare și complicate procese pe care vi le puteți imagina. Un astfel de demers poate dura multe săptămâni și are o probabilitate mare de refuz, ca să nu mai vorbim de cât de complicat este să menții un astfel de cont în străinătate.

Platformele de comerț electronic tind să primească sprijin limitat din partea băncilor în dezvoltarea unor astfel de servicii pentru vânzători, în special pentru exportatorii mici și mijlocii. Acest lucru este și mai vizibil atunci când exportatorii români vizează piețe din afara UE, cum ar fi Orientul Îndepărtat, Marea Britanie, Asia Centrală, Orientul Mijlociu sau Africa, unde serviciile financiare tradiționale sunt nu numai ineficiente, dar și costisitoare, limitând așadar expansiunea IMM-urilor românești. Mai mult, exportatorii români din țările vecine precum Polonia, Ungaria sau Bulgaria, care nu sunt țări euro, s-ar putea confrunta cu încă o conversie valutară, suplimentară și mai costisitoare, mai întâi din moneda locală în EUR și apoi din EUR în RON.

Cum ar putea fi înlăturate aceste bariere?
Soluțiile ar trebui căutate în produsele inovatoare oferite de fintech-urile globale. Acestea au ajuns să cunoască foarte bine problemele sectorului de e-commerce și au rezolvat deja unele dintre cele mai importante puncte dureroase identificate.

Acesta este motivul pentru care Ebury a dezvoltat soluții si poate oferi IBAN-uri dedicate, deschise în țara în care are loc vânzarea, în moneda locală, pentru a evita orice conversie valutară nedorită. Pe baza unor acorduri de parteneriat cu platformele de e-commerce, fondurile sunt, de asemenea, primite mai rapid în astfel de conturi dedicate, iar conversia se poate face ulterior, în funcție de dorința comerciantului, în condiții mult mai bune.

Comercianții au la dispoziție și soluții financiare mai avansate, de exemplu pentru a fixa cursul de schimb și a se proteja împotriva volatilității semnificative a unor valute, care poate transforma o afacere bună într-o pierdere financiară. De exemplu, prin utilizarea contractelor de forward valutar, cursul de schimb este cunoscut în avans, prin urmare comerciantul poate avea o viziune destul de clară asupra veniturilor, inclusiv impactul ratei de conversie, astfel încât nu va fi surprins negativ când inițiază conversia înapoi în RON sau în altă monedă în care trebuie să plătească.

Mulți dintre exportatori – în special IMM-urile care sunt mai puțin lichide – au de obicei disponibilități limitate de numerar și uneori trebuie să gestioneze operațiuni de finanțare cu dobândă mare, astfel încât pot să apară multiple beneficii prin reducerea duratei încasărilor, deoarece fondurile sunt colectate mult mai rapid de pe aceste piețe, prin intermediul fintech-urilor care le pot facilita primirea fondurilor cu câteva zile mai repede.

Nu în ultimul rând, procesul de onboarding este realizat de Ebury cu specialiști vorbitori de limbă română, care au cunoștințe temeinice privind reglementările românești și documentele oficiale. Odată ce această procedură este efectuată la noi, vânzătorul va avea acces la zeci de piețe de vânzare din întreaga lume.

În concluzie, vânzarea în străinătate nu ar trebui să fie costisitoare și nici complicată. Soluțiile există deja și merită luate în considerare de către orice IMM care dorește să se dezvolte și să crească pe piețele externe, fiind protejat în același timp împotriva pierderilor inutile din conversia valutară sau de volatilitatea semnificativă a pieței.

Despre EBURY

Fintech-ul Ebury este un furnizor global de servicii financiare destinate companiilor, în special întreprinderilor mici și mijlocii, având o expertiză unică globală în sfera de plăți și încasări internaționale, oferind clienților săi acces și cotații foarte competitive pe piața valutară la peste 140 valute din piețe majore sau emergente, precum și strategii de gestionare a riscului valutar sau de finanțare a comerțului internațional. Oferta unică de servicii financiare a instituției de plata Ebury este o alternativă viabilă și eficientă la serviciile bancare clasice, ajutând companiile să-și accelereze fluxurile financiare la nivel internațional, să-și simplifice și să-și optimizeze atât partea operațională, cât și finanțarea tranzacțiilor de comerț internațional. Deși de obicei doar multinaționalele mai mari aveau acces la hub-uri specializate ale băncilor cu expertiză și servicii asemănătoare, Ebury reușește folosind tehnologii inovatoare și capabilități de neegalat să ofere această expertiză și servicii excelente tuturor clienților proprii. Lucrând cu peste 50.000 de clienți întreprinderi și organizații din Europa, Canada, America Latină, Australia, Orientul Mijlociu și China, misiunea Ebury este de a face finanțele internaționale simple și accesibile tuturor afacerilor indiferent dacă este vorba despre un comerciant internațional foarte mare, un ONG, o platformă de comerț electronic sau proprietarul unei afaceri mici.

Unicornul, fondat la Londra în 2009 de către doi antreprenori spanioli Juan Lobato și Salvador García și susținut de investitori foarte respectați în noile tehnologii precum gigantul bancar Banco Santander, și-a extins prezența la nivel global având în prezent o rețea de 32 de birouri în 21 de țări și peste 1.300 de angajați. Volumul global al tranzacțiilor efectuate de către Ebury depășește 21 de miliarde de dolari anual. De-a lungul istoriei sale, compania a primit peste 25 de premii internaționale; de exemplu a fost nominalizată recent atât în lista „Financial Times 1.000”, cât și în „The Sunday Times Tech Track” ca fiind firma cu cea mai rapidă creștere din Europa și Marea Britanie în decursul mai multor ani. Toate aceste recunoașteri califică Ebury drept unul dintre cele mai mari și mai de succes fintech-uri europene.

Ebury este membru al Programului de furnizori de servicii de plată al Amazon, începând cu septembrie 2021 ceea ce înseamnă că vânzătorii care folosesc site-urile Amazon pot colecta plăți în diferite regiuni și valute prin intermediul platformei Ebury. Ebury oferă conturi de colectare în peste 35 de valute în peste 15 țări, astfel încât vânzătorii să fie plătiți în monedele locale. În plus, Ebury oferă capabilități de FX Forwards ajutând companiile de comerț electronic să își gestioneze riscul valutar, pentru a investi cu mai multă încredere în ambițiile lor de creștere și operațiunile internaționale.